God Jul med detta virtuella julkort i 3D


Årets julklapp 2016 blev VR-glasögonen. Jag skaffade redan sommaren 2015 ett par Google Cardboard. Det finns en del appar på Google Play och några filmer på Youtubekanalen 360.

När jag jobbade med ramverket p5.js till JavaScript hittade jag ett annat ramverk, Three.js som man kan göra 3D-miljöer direkt i webbläsaren. För den som vill lära sig mer om 3D-grafik i webbläsaren och hur man kan programmera i den rekommenderar jag denna udacity kurs. Den är ganska omfattande kring teorin. Jag hittade också några webbsidor som visade hur man kan göra virtual reality-scener. Resultatet blev denna julscen. För att bearbeta julgranarna och snögubben använde jag Blender. Eftersom scenen kräver en del datorkraft kan vissa datorer lagga.

bit.ly/vr_xmas  (Finns tyvärr inte längre kvar)

I filmen nedan kan du se en del av det virtuella julkortet. På bit.ly/vr_xmas kan du se hela. Klickdra för att se hela scenen. Vill du se i fullskärm klicka på den lilla symbolen i nedre högra hörnet. För 3D använd ett par VR-glasögon och gå in på sidan i din mobil 


Kommentarer