HTC Desire - en recension

Jag har sedan tidigare en SonyEricsson P990i som jag recenserat tidigare här.

Storlek
I princip lika stor höjd och bredd som min P990i. dock upplevs den som större, då det mesta är skärm. Endast en lite rad av fyra knappar och en optisk styrkula finns på framsidan. Dessutom en avstängningsknapp högst upp och volymkontroll på sidan. Tjockleken är betydligt tunnare. Personligen tyckte jag P990i kändes bättre i handen. Det kan dock vara ovana vid den tunnare Desire.



Användarvänlighet
Toppbetyg! I lådan får man inte med sig någon fullständig bruksanvisning. Det visar sig att det inte behövs. (Åtminstone inte för att komma igång). När man experimenterat ett tag vill man troligen se om man missat några funktioner och du finns den svenska manulen lätt att ladda ner från här.



Kamera
Jag testade att ta bilder inomhus och utomhus. Inga problem utomhus men inomhusbilderna fick kraftiga röda toner. Kanske en inställning kan fixa detta?

Uppkoppling
Med WLAN kommer du snabbt igång och är närmast ett måste om du inte har tillgång till ett 3G-abonemang med fast månadskostnad. I inställningarna kan du välja om du vill alltid vara uppkopplad mot WLAN och 3G. Se till att välja bort 3G om fastmånads kostnad saknas. Tips lägg en genväg till mobilt Internet på ett av skrivborden så kan du sätta igång det vid behov.

Minne
4 GB räcker lång för min del och vill du öka på det går det till 32 GB.

Musikspelare
Mobilen erbjuder sju skrivbord som du byter genom att dra horsontellt med fingret på pekskärmen. Med dessa sex skrivbort finns det plats att ha en stor musikspelare på ett av dem.

Video
Inga problem med att se film. Batteritiden räckte till en film i alla fall



Batteri / Ström
Desire levereras med en kombinerad UBS/strämsladd. Bra om man är på resande fot, då man inte behöver packa två sladdar (en till att ladda över bilder till datorn och en strömsladd). Men till hemmet hade jag velat ha en extra strömsladd.

GPS
Man kan inte använda mobilen direkt som en navigator med navigeringshjälp. För det krävs externt program. Google har lanserat gratisprogrammet google maps navigator. Tyvärr kan man bara använda det i USA och Storbritannien. Ett annat gratis alternativ är Waze som är en app som är berorende på att användarna hjälper till. Självklart finns det betalversioner. Jag hoppas dock på gratisalternativen

Ihop med SE HBH-DS980
Jag hade en SonyEricsson HBH-DS980 bluetooth steroheadset redan. Jag trodde det skulle bli problem, men det fungerade perfekt ihop. Bara att para ihop och köra. Både att lyssna på musik och köra samtal är klockrent.

Appar
Finns en del... IDG har samlat 101 intressanta appar här

Jag rekommenderar denna som finns på Android Market
  • Scandinavian keyboard och Swedish Dictionary - Du får tillgång till å, ä och ö
Uppdatering
Efter två veckors använding har jag insett nyttan med att lägga de mest använda kontakterna och appsen direkt på första skärmen.

Den förinstallerade widgeten FriendStream som visar vad som hänt både på Twitter och Facebook samtidigt är en höjdare.

Nya appar som jag fastnat för








Kommentarer